Kontakt

Marta Dębska tel. 0 501 029 389 flamenco@triana.pl
Arturo Muszyński tel. 0 501 35 70 74 arturo@triana.pl

Adres szkoły:
Młodzieżowy Dom Kultury
im. Wł. Broniewskiego
Warszawa
Ul. Łazienkowska 7

Style flamenco

W sztuce flamenco wyróżnia się niezliczoną ilość tzw. palos czyli ustalonych przez tradycję form o określonej rytmice, melodii, charakterze i nastroju. Niektóre palos mogą być tańczone, inne zaś tylko śpiewane lub grane na gitarze. Niektóre, jak soleá, siguiriya, alegrías uznawane są za rdzeń i esencję flamenco i w związku z tym często wykonywane i rozwijane przez współczesnych artystów. Inne style popadają w zapomnienie, kultywowane są jedynie w małych enklawach, rzadko wykonywane na wielkich scenach, ale również śledzone i dokumentowane przez wytrwałych flamencologów.

Tutaj zamieścimy podstawowe informacje o najbardziej popularnych palos, uwzględniając przede wszystkim te style, które się tańczy.

 

 
ALEGRÍAS

ALEGRÍAS (czyt. alegrijas , od hiszpańskiego słowa alegría – radość) to utwór pochodzący z rodziny cantiñas , pieśni związanych rodowodem z miastem Kadyks. Zgodnie ze swoją nazwą posiada...
SEVILLANAS

SEVILLANAS - jedyny styl we flamenco, który ma jedną, stałą choreografię i tańczony jest w parach, z tym że w parze mogą tańczyć dwie kobiety. Sevillanas należy do folkloru andaluzyjskiego i ma poc...
SOLEA

SOLEÁ (l.mn. soleares ) – palo uważane obok siguiriyas za podstawę flamenco.Za jego kolebkę uważa się XIX – wieczną słynną dzielnicę Sewilli – Trianę, a jej pierwszą odtwórczynią ...
TANGOS

TANGOS – należy do nurtu flamenco festero, czyli stylów radosnych, granych na fiestach. Tangos oparte jest na zmysłowym, pulsującym rytmie na 4; tańczone w bardzo kobiecy sposób, na zgiętych k...
BULERIAS

BULERÍAS – (czyt. bulerijas , od hiszp. burlería – żart, psota) najbardziej popularne palo w grupie flamenco festero. Bez niego nie odbędzie się żadna fiesta, święto czy też wydarzenie t...
SOLEA POR BULERIA

SOLEÁ POR BULERÍA – jest szybszą i bardziej rytmiczną wersją soleá. Compás również dwunastkowy z mocniejszym akcentem na 12, które wydaje się być początkiem frazy. W porównaniu z soleares, so...
TARANTO

TARANTO – styl pochodzący z Almerii, górniczej prowincji Andaluzji, zaliczany do grupy cante minero (pieśni górników); Początkowo śpiewany był ad libitum, jako taranta, aby w latach 40-tych za...
TIENTOS

TIENTOS – jeden z podstawowych stylów flamenco w rytmie na 4; współcześnie czasem definiowany jako “wolne tangos”, choć tak naprawdę tientos jest dużo starszym stylem, więc to racz...
SIGUIRIYA

SIGUIRÍYAS (czyt. sigirijas) – podstawowy styl arte jondo (czyt. hondo) zwanego inaczej cante jondo (z hiszp. głęboka pieśń )nurtu najbardziej poważanego we flamenco ; obok toná uznawany za ar...
MARTINETE

MARTINETE – jeden z najstarszych stylów we flamenco, śpiewany pierwotnie przez Cyganów pracujących w kuźniach. Aby nawiązać do tej tradycji, martinete wykonuje się bez akompaniamentu gitary, ...
FARRUCA

FARRUCA – styl wywodzący się spoza Andaluzji, z folkloru galicyjskiego o parzystym rytmie i rzewnej melodii; jako taniec został zinterpretowany po raz pierwszy przez Faico (1932-93) i przez dł...
GARROTIN

GARROTIN – taniec o żartobliwym charakterze wykonywany z kapeluszem; nie należy do głównego nurtu flamenco, melodia jest zapożyczona z folkloru Asturii, zaś taniec stał się popularny w epoce ...
PETENERA

PETENERA – pieśń ma swoje korzenie w muzyce żydowskiej, a we flamenco pojawiła się za sprawą śpiewaczki zwanej Paternerą, a następnie została upiększona i spopularyzowana przez Niñę de lo...
GUAJIRA

GUAJIRA – styl należący do grupy cantes de ida y vuelta czyli “pieśni wyjazdu i powrotu”; w ten sposób określa się style muzyczne, które mają swoje korzenie w muzyce hiszpańskiej, ...
BAMBERA

BAMBERA – popularna swego czasu piosenka hiszpańska została włączona do kanonu flamenco przez śpiewaczkę Niñę de los Peines (1890-1969), która osadziła tę melodię w rytmie solea por buler...
JALEO

JALEO – pierwotna wersja bulerías, pochodząca z prowincji Estremadura; w porównaniu z bulerías jaleo ma nieco wolniejszy rytm, akcentowany co 6 i mniej skoczną, nieco monotonną melodię;...
ALBOREA

ALBOREA – pieśń cygańska związana ściśle z obrzędami ślubnymi i do niedawna bardzo pilnie strzeżona przez Cyganów przed okiem i uchem payos; wykonywana w oparciu o rytm solea por bulería lub ...
Newsletter
Hiszpański w Andaluzji